Tihanyi-félsziget

Minél többet járok Tihanyban és a környékén, annál inkább komolyan gondolom, hogy hazánk egyik sokoldalúbb vidéke. A következőkben több kirándulásunkról olvashattok, mind a félsziget felfedezését mutatja be, hogy ha erre jártok, kedvetekre válogathassatok.

Tihany jelentős részén fizetős a parkolás (szezonban hétvégén is, itt van egy jól összeszedett információs oldal parkolással kapcsolatban). Ingyenesen a Belső-tó mellett parkolhattok, az Őrtorony-kilátó kialakított parkolójában, ami a 71-es út mellett halad el és a Gödrös strand illetve a Tihany tábla közti szakaszon is van hely pár autó számára. Figyeljetek, mert nyaranta bele lehet futni uzsorás magánparkolókba is, mi egyszer külföldi vendégeinkkel találtuk ilyennel szembe magunkat..

November elején a Csúcs-hegyet látogattuk meg a sajkodi strandról indulva, elkerülve az Őrtorony-kilátó felé és aztán autóval átmentünk a Barátlakásokhoz is. Ez nekünk egy kényelmes aktív bő félnapba fért bele piknikkel, játszótérrel.

SAJKOD STRAND

A sajkodi strand nem a legkisebbeknek való. Habár kicsivel arrébb már vannak sekély részek a part mellett, maga a strand szakaszán a Balaton rögtön mélyül és gyakoribbak a hullámok is. A strand területén csak öltözésre van lehetőség, mosdó és büfé a kerítésen kívül van. Két éve voltunk legutóbb strandolni, azóta a játszótér megújult. A terület árnyas, a parkoló pedig teljesen árnyékos (és fizetős).

A strand parkolójától indulva a félsziget nyugati oldalán nagyon kellemes sétát lehet tenni. Az út aszfaltos, így akadálymentesen bejárható. Az út mentén a nemzeti park ismertető táblákat helyezett el.

CSÚCS-HEGY, NYEREG-HEGY

Elképesztően gyönyörű a kilátás ezen a szakaszon. Ez inkább egyszemélyes nyomtáv, jó cipő legyen rajtatok, de kicsit gyakorlottabb hordozós szülők is nyugodtan nekivághatnak, egyetlen kisebb mászós rész van, a többi részen csak kisebb-nagyobb mértékben emelkedik az út.

Mi Sajkod felől indultunk, az első jelentősebb bal kanyarnál fordultunk el és néhány méter múlva ismét balra fordultunk, így értük el a sárga turistajelzést.

ŐRTORONY-KILÁTÓ

Az utat már két irányból is megtettük. Az utolsó 50 méter meredekebb, de egy kis kerülővel kevésbé meredek úton is megközelíthető. A csúcs-hegyről csak egy kisebb kitérő. Mi innen Sajkod felé leereszkedtünk egy rövidebb, de meredekebb úton ami a faluba érkezett meg, de lehetne a Belső tó felé folytatni a túrát.

Az Apáti templomtól kényelmes séta felfelé. Nekünk ez egyik első kirándulásunk volt ötösben ide (egy 3 hónapossal, egy két és fél évessel, egy törött vállú, rögzítőt viselő férjjel, de mindenki ügyes volt). 2017-10

A parkolótól nem messze található az Apáti templom, ami valójában egy pici kápolna, be lehet kukucskálni, az ajtó zárva. Az út nagyjából jól karbantartott és egész jól jelölt, van egy lépcsős szakasz is az elején. Az út a parkolótól a kilátóig nincs másfél kilométer.
A kilátóból látni a régi levendulást, a Külső- és Belső-tavat és a Balaton mindkét medencéjét, talán a legszebb a tóra a kilátás innen, így egyszer mindenképp érdemes meglátogatni.

A templomtól az út:

A kilátó

BARÁTLAKÁSOK

Több irányból is megközelíthető, mivel már belelógtunk a délutáni alvásba, a legrövidebb utat választottuk. A Kecskeköröm utca végében 3-4 autónak van kialakított parkoló, innen csak egy pár perces séta az első barlang. Az út szélesebb, de vannak lépcsők is. Nem minden lakás látogatható biztonsági okokból. Tovább haladva rövidesen a Ciprián-forrást lehet elérni. 2019.11.01.

Ettől a parkolótól a másik irányba pedig rövid sétával az Óvárat érhetjük el, ahonnan szintén csodálatos a panoráma a félszigetre.

CIPRIÁN-FORRÁS

Ide egy esős, ködös napon látogattunk el, hazafelé Balatonudvariból. A Gödrös strand és a Tihany tábla között félúton van egy kisebb, ingyenes parkoló kb 8-10 autónak. Innen egy rövid séta a forráshoz vezető ösvény. A főút mellett jól jelölten látható az irány, viszont beljebb már nem egyértelműek a jelölések. Ahol egy meredek lépcső vezetne felfelé, ott már csak pár métert kell tovább menni egyenesen. Az utat egy kidőlt fa és darazsakra figyelmeztető tábla bizonytalanítja el. (Darazsakra figyelmeztető táblával mi sok helyen találkoztunk tihanyi kirándulásaink során.)

A lépcsőn felmászva egy pihenőrész van kialakítva padokkal, asztalokkal, innen pedig már csak pár perces séta a barátlakások. Nekünk ez a kör kb egy fél óra volt oda-vissza az autóhoz, kis balatoni teszttel, hogy milyen hideg már a víz. (2019.11.16.)

BELSŐ-TÓ

A Belső-tó remek kiindulópont számos kiránduláshoz. Télen kedvelt korcsolyázóhely. A tó körül érdemes piknikezni is egyet. A mezőn számos ürgelyuk van, látható gémes kút, kicsit arrébb pedig szürke marhák.

A Levendula-ház is a tó mellett helyezkedik el. A kertjébe érdemes betérni, mert nagyon kellemesen és látványosan alakították ki

GEJZÍRMEZŐ – ARANYHÁZ GEJZÍRKÚP

A Levendula-ház mellett parkoltunk le és a tó mellett haladtunk. Kissé elbámészkodtunk és nagyobb terület van villanypásztorral lekerítve, mint amit a turistatérkép nekünk jelzett, így egy nagy vargabetűvel a fél tavat megkerülve, sok-sok szürke marhát megcsodálva, majd a felső úton visszasétálva jutottunk ahhoz az elágazáshoz, ahova eredetileg is szerettünk volna. Ha ezt kihagynátok, akkor a focipálya végénél mindenképp vágjatok át a felső úthoz.
Zöld T – sárga + és a barlang jellel jelölt szakaszt sétáltuk végig, ha az elején az a kitérő kimaradt volna, akkor a gejzírmezőkig is elsétálunk, de így kb 5-6 km lett a vége, szűken kitérők nélkül 2 km-t írt a leírás.
A gejzírkúpok meglátogatása során különböző típusokat láthattok, a Hármashatár-hegyi kúpról lenyűgöző a kilátás a Belső-tóra, az Apátságra és a Balatonra egyszerre. Több tájékoztató tábla van kihelyezve, átbújhattok, bekuckózhattok egy-egy barlangba, van egy kőzetbemutató is. (2018.09.29.)

TIHANY Nálunk még ami tervben van:

• Szélmarta-sziklák, Kis-Erdő tető
  • Óvár
  • Levendula-ház
  • Újlaki templomrom

Tihanyi tippünk:

• És kompozzatok egyet, mert nagycsaládosoknak nagyon megéri. A személyjegyek 90%-os áron kaphatók, így csupán 70 Ft a jegy 6 éven felülieknek, csak az autóra kell teljes árat fizetni, nem kell hozzá semmi más (NOÉ kártya sem) csak a gyerekek igazolványa.

PLUSZ 1 TIPP – ASZÓFŐ KÖVESDI TEMPLOMROM

A templomhoz sóderes úton lehet eljutni a faluból. A templomrom mellett ered az Almás-forrás és egy kellemes pihenő van.